Ceduna, 6-7 april 2010

gelast

28 maart, Hawker voorbij

Voorbij Hawker begint m'n finale van het Mawson trail.

Het laaste stuk is het mooist, dwars door het Flinders Ranges National Park.

Mawson Trail, SA, Australia Share your bike routes @ Bikely.com
Het pad wordt alvast wat ruig, maar is nog goed te fietsen:

Deze afdaling is me echter wat te gewaagd. Fietsen lukt me hier niet meer.

Ik zet mijn voeten aan de grond en hou de remmen ingeknepen.

Langzaam maar veilig zak ik naar de voet van Mernmerna hill.

Een lang zandpad langs de Elder Ranges volgt.

Fietsen is onmogelijk.

Uren en uren duw ik de fiets door het mulle zand.

Dit mag geen pad meer heten.

Dit is een zandbak met hier en daar een kei.

Bij de Chigwidden dam sla ik kamp op.

Daar is een kunstmatig meertje met drinkwater.

Het is een welkome verkoeling na een middag duwen.

Mijn camera weigert dienst, reageert niet meer.

Dit stukje Mawson trail was kennelijk te schokkend voor de Japanse electronica.

31 maart, Flinders Ranges National Park

Aan de voet van Rawnsley Bluff wordt het pad me te vaag.

Er lopen hier diverse paden kris kras door de bush.

Welk pad is het Mawson trail?

Kaart, kompas en bergen zijn m'n enige wegwijzers.

In Wilpena Pound is een massa neergestreken voor paasvakantie.

Het is me veel te druk.

Voorbij Wilpena Pound is het onmiddellijk stil, weer genieten.

De zon schijnt te fel.

Ik ga languit, in de schaduw van een boom.

Iets verderop doen kangoeroes hetzelfde.

Het pad gaat prettig omlaag, richting Bunyeroo Creek.

De omgeving is prachtig.

Links de Heysen Range.

Rechts de ABC Range.


View Larger Map
De vering draait overuren.

Het pad doorkruist diverse droge beekbeddingen.

Die korte afdalingen zijn erg verleidelijk.

  1. Steil naar beneden, de bedding in,
  2. dan over keien rammelen
  3. en dan weer steil omhoog aan de andere zijde.
Even bijtrappen en weer een beekbedding gepasseerd.
En ja, dat gaat een aantal beekbeddingen goed.

En nee, het gaat een keer mis.

Midden in een beekbeddingdoorkruising voel ik hoe de achterveer volledig in elkaar gaat.

Ik hoor metaal op metaal ketsen, oei.

De achtervering werkt niet meer.

Ik stap af en bekijk de schade.

De veer lijkt me nog heel.

Ik zie geen andere schade.

Ik stap weer op en vervolg de afdaling richting Bunyuroo Creek.

De weglegging is beter, zonder achtervering.

Het is wat ruig, maar de afdaling gaat best lekker zo.

Even voorbij Bunyuroo Creek sla ik kamp op.

Vanuit m'n swag kijk ik langs mijn fiets omhoog naar de sterren.

M'n fiets ziet er aan de onderkant raar uit.

Oei, het frame is zwaar gescheurd!

Verder fietsen is geen optie meer.

Zelf repareren lukt niet.

Blinman is de dichtstbijzijnde plaats, een dag lopen.

Maar Blinman is klein, met ongeveer 20 inwoners.

Reparatie zal daar waarschijnlijk niet lukken.

En er zijn geen andere steden rond Blinman.

Aj, dit lijkt het eind van zo'n 1.000 km fietsen over het Mawson Trail.

Hawker (300 inwoners) is verder weg, een paar dagen terug lopen.

Hildabuilt in Hawker heeft een goede reputatie voor onmogelijke reparaties.

Of Hildabuilt een aluminium fietsframe kan lassen weet ik niet.

Het is volle maan.

De bomen geven lange schaduwen in het witte maanlicht.

Er zijn minder sterren zichtbaar dan normaal.

Het gescheurde frame is nu geen probleem.

De kapotte fiets kan wel tot morgen wachten.

Ik ga slapen.

1 april, terug in Hawker

De ochtend is nog koel.

De zon zal weldra opkomen.

Ik duw mijn fiets heuveltje op, de Bunyeroo Gorge uit.

De fiets is dan wel kapot, maar het uitzicht over Bunyeroo Valley is prachtig.

Twee uur later.

De zon is inmiddels op.

Het wordt snel warmer.

Bij Yanyanna Hut staat een auto, een 4WD.

Twee Australiërs zijn zijn onderweg naar Alice Springs, gaan dwars door de woestijn.

Ze geven me een lift naar het toeristische Wilpena pound.

Dat is bewoonde wereld met werkende telefoons.

Dat scheelt me een paar uur lopen.

Ta mates!


View Larger Map
Hildabuilt stuurt een auto om de fiets op te halen.

In de werkplaats te Hawker gaat de fiets uit elkaar.

Diverse bouten zijn bruut geknapt.

De frameonderdelen zijn niet alleen gescheurd, maar ook verbogen.

Aj, dit is een lastige klus.

Hildabuilt maakt zijn reputatie meer dan waar.

Twee monteurs hebben de scheuren rap gelast.

De framedelen krijgen hun vorm weer terug.

Het frame past weer in elkaar.

Het frame is nu zelfs sterker dan voorheen, verstevigd met extra aluminium.

Nieuwe bouten houden de boel goed bijeen.

Aan het eind van de dag heeft Hildabuilt de fiets weer helemaal rijklaar.

Verlassend goed gedaan!

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom