Basis

Taiping, maandag, 3 januari 2005
Van achter het glas lacht een grote grijns me tegemoet. Zojuist ben ik de clean room binnen gestapt, om met Malaysia Airlines naar Kuala Lumpur te vliegen. De grijns komt van J.P Wegkamp, een oud collega van me, een specialist in CARGOAL, het wereldwijde logistieke systeem van de KLM Cargo operatie.

Het zal bijna een decennium geleden zijn dat ik JP voor het laatst gesproken heb. Hij is weinig veranderd. Hij is nog even goedlachs als toen, ziet al snel ergens de humor van in. De vlucht staat al op het punt van vertrekken, dus we moeten razendsnel een decennium bijkletsen.

Het is mooi om te horen dat CARGOAL nog steeds lekker draait. Het blijft een bijzonder systeem voor me, al jaren uit het oog, maar niet uit het hart. In 1984 ben ik bij KLM begonnen. CARGOAL was het eerte systeem waar ik als LAPje (leerling applicatie programmeur) aan gewerkt heb. Later ben ik application engineer geweest (een soort technische teamlead) en ben daarna het pad richting systeem analist ingeslagen. Aan m'n tijd bij CARGOAL bewaar ik goede herinneringen, als buitenbeentje tussen de buitenbeentjes.

JP kijkt naar m'n SUMit visitekaartje. Maatwerk software voor complexe processen Hm, tja, je hebt een goede basis opleiding gehad, roept hij met een glimlach, verwijzend naar m'n ruim 11 jaar IT ervaring in luchtvaart logistiek.

MH017 AMS KUL

Het feest der herkenning was kort. We gaan aan boord en ik verlies JP even uit het oog.

Zodra je bij Malaysian Airways aan boord stapt is het alsof je al Maleisië binnenkomt. Bij het Selamat datang tuan-tuan dan puan-puan" zak ik tevreden onderuit. De MAS biedt voldoende beenruimte, het vliegtuig ziet er goed onderhouden uit en natuurlijk smaken de maaltijden erg goed.

M'n lektuur voor deze vlucht is Je gaat het pas zien als je het doorhebt, door Pieter Winsemius, over Johan Cruijff's manier van denken, wat hij deed om met voetbalteams nummer 1 te worden, de concurrentie ver achter zich te laten. Het is prettig leeswerk, dat tot nadenken aanzet.

Techniek, Discipline, Karakter

Het boekje legt mooi de link tussen voetbalteams en het bedrijfsleven. Beide werelden zijn hard. Het is zaak de concurrentie voor te blijven, met Je gaat het pas zien als je het doorhebt
  1. Techniek
  2. Dicipline
  3. Karakter
Voetballers beschrijven hoe keihard Cruijff was als aanvoerder en later als trainer. Hij is Zeer strikt in de leer, houdt niet van compromissen. Een speler die de techniek niet beheerst komt het team niet eens binnen. Elke speler moet zijn plaats en functie kunnen dromen binnen het team zodat hij weet wat de anderen gaan doen, er blind op kan varen.

Dat doet me wel terugdenken aan m'n TPF CARGOAL tijd. Het CARGOAL team staat erom bekend ook nogal streng in de leer te zijn. Dat moet ook wel. Met duizenden gebruikers kan elke bug grote gevolgen hebben. Het motto CARGO OUR GOAL ligt achter me. Toch, terugkijkend op m'n 20 jaar IT ervaring is de basis voor mijn huidige werkwijze al in de CARGOAL tijd gelegd:

Techniek.
Alle CARGOAL programmeurs weten hoe ze moeten programmeren, kennen de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. CARGOAL kende decennia geleden al een n-tier architectuur, met alle data-access in een aparte laag. Het was destijds al z'n tijd ver vooruit.
Dicipline
Alle software wordt volgens een stringent stappenplan gemaakt, eerst ontwerpen, dan documenteren, dan pas programmeren. Het is een simpel stramien, recht vooruit, maar het werkt. Elk teamlid kent zijn rol binnen het geheel. Alle software ontwikkelingen worden door teamgenoten besproken. Het hele team is daardoor betrokken bij alle ontwikkelingen, kent elkaars werk. Stap 2 komt pas wanneer het team tevreden over stap 1 is. Dat lijkt vertragend, maar werkt juist versnellend. Een programmeur kan volledig vertrouwen op eerder genomen beslissingen, bouwt razendsnel kwaliteitssoftware zonder twijfel.
Karakter
Het CARGOAL team is en blijft bijzonder. Er is nogal wat karakter nodig om je in die bijzondere groep te handhaven, te werken aan het bijzondere mainframe assembler systeem en kalm een operationeel probleem op te lossen ondanks de gigantische druk wanneer er een vlucht staat te wachten op jouw oplossing.
JP heeft gelijk. CARGOAL heeft me een goede basis opleiding geboden, niet alleen in logistieke planning, maar ook in Techniek, Dicipline en Karakter. Die basis was nodig, samen met de roosterplanning-algoritmes geleerd bij Software Alliance Malaysia om SUMit tot het huidige succes te maken.

Selamat datang ke Malaysia

Malaysian Airlines landt op Kuala Lumpur International Airport, na een prima vlucht. Deze oude vrachtboer stapt als passagier van boord zonder ook maar een shipment, pippie of AKE-tje gezien te hebben, alsof er geen vracht aan boord heeft gezeten.

In de aankomst hal neemt JP afscheid van me. Goeie vakantie JP, de groeten aan het CARGOAL team en tot een volgende keer.

Tot de volgende noot,
Henk Jan Nootenboom