Om

Maandag, 5 augustus 2002
Begin juli crashten twee vliegtuigen in volle vlucht tegen elkaar. botsing koers
  • De Britse BBC meldde al snel conclusies van de Zwitsers:
    De Russische piloten hadden fouten gemaakt (bbc.co.uk/...europe...).
  • De Russische Pravda melde een heel ander verhaal:
    Het was een puinhoop bij de Zwitserse verkeersleiding (pravda.ru/...world...).
Zodra de gegevens uit de Tupolev's zwarte doos bekend worden, ziet de Pravda zich gesterkt (pravda.ru/...). De instructies van de Zwitserse verkeersleiding waren in strijd met het advies van het air collision prevention system (nos/nieuws/...vliegtuigcrash).

Wat me verbaast, is dat er niemand op het idee komt om de noodprocedures te verbeteren.

  • Zo'n mid-air crash moet toch te voorkomen zijn, ook bij gebrekkige communicatie in de laatste seconden?
  • Waarom een noodprocedure in slechts één dimensie (boven, beneden), als een vliegtuig er drie tot z'n beschikking heeft?
  • Waarom een procedure die zo foutgevoelig en tijdrovend is?
Van m'n zeillessen herinner ik me nog een eenvoudige regel voor zeilboten in een soortgelijke situatie: Toestellen buigen naar rechts om botsing te vermijden.
  1. Wie het hoogst aan de wind vaart houdt koers.
  2. De ander, met de meeste manouvreerruimte, past z'n koers duidelijk aan.
Op het water is het relatief makkelijk, slechts 2 dimensies en veel lagere snelheden.

Vliegtuigen hebben 3 dimensies om te manouvreren, waarvan er 2 voldoende zijn om een crash te vermijden. M'n voorstel, een nieuwe regel bij een naderende mid air crash:

Beide vliegtuigen buigen onmiddellijk naar rechts.

  1. Het is een eenvoudige regel.
    Misverstanden tussen piloten, systemen en verkeersleiding zijn onmogelijk.
  2. Beide piloten kunnen onmiddellijk actie nemen.
    Er zijn geen kostbare seconden nodig voor communicatie en interpretatie.
  3. Het systeem is vrij zeker.
    Alleen als beide piloten hun oude koers handhaven gaat het fout.
Tot de volgende week,
Henk Jan Nootenboom